zondag 29 augustus 2010

De on(be)grijpbare werkloosheid(3) (Zomerblog 30)

Vlaanderen, 2015

Een klein lokaaltje in de kelder van de VDAB, Directie « Controle en toezicht op de activering van werkzoekenden». Voorheen RVA bevoegdheid, geregionaliseerd in 2010 onder Di Rupo-De Wever I) Mustafa, Belg van Marokkaanse origine, hooggeschoold, 2 diploma’s, niveau 6 in de Vlaamse Kwalifikatiestructuur(eindelijk geïmplementeerd geraakt) is opgeroepen door de VDAB facilitator. « Ik versta dat niet, twee ‘arbeidsmarktrelevante ‘ diploma’s, massa’s sollicitatiebrieven en toch al 5 jaar werkloos . Leg mij dat eens uit ». « Ik was 23 in oktober 2008, antwoordt Mustafa.

Je bent jong en je wil wat, maar…

Mustafa studeerde af in 2008, doorliep de wachttijd, schreef zich in bij de VDAB. Met een diploma handelsingenieur (loonstijging +1,4% per jaar) en informaticus (loonstijging + 0,8% per jaar) lacht een riante toekomst hem toe. Maar vanaf oktober 2008 trokken economische donderwolken zich samen. In juni 2010, twee jaar na afstuderen, vervoegt hij het leger meer dan 2 jaar langdurig werkzoekenden van -25j ( 3500 m/v sterk, +41 % tegenover juli 2009). Sluitende maataanpak, jeugdwerkplan, werk@teliers, diversiteitsplannen ten spijt, Mustafa heeft volgens eigenaardige arbeidsmarktwetmatigheden brute pech ? Belg maar met vreemde voornaam, op de verkeerde moment op de arbeidsmarkt gekomen, jong en toch te oud voor sommige jongerenbanenplannen, wegens nooit gewerkt geen ervaring, … Moet hij revolteren, bij de pakken blijven zitten, opnieuw gaan studeren, onder zijn studieniveau gaan werken, emigreren, zich syndiceren (ja, natuurlijk),… ?

Het bos en de bomen?

De berichtgeving over werkloosheid en werkgelegenheid voor jongeren is behoorlijk verwarrend en daardoor frustrerend. Een kleine bloemlezing van wat deze maand verscheen:

- Crisis voor jongeren voorbij, werkloosheid -25j daalt met 0,4% : ja voor sommige pas afgestudeerden, maar 1 zwaluw kondigt niet de lente aan. Zij die al enige tijd werkloos zijn, schuiven door, voor hen is de crisis verre van voorbij. De VDAB cijfers zijn ontnuchterend, een leger jongeren, die zich in de steek gelaten voelt, is zich aan het opbouwen,..

- Goed nieuws, aantal werkende jongeren in Europa daalt : een IAO conclusie die wat vreemd overkomt. Het aantal werkende jongeren daalt omdat het aantal jongeren dat doorstudeert stijgt. Hogere scholing biedt zicht op betere banen… als je aan de bak geraakt. In dezelfde studie lees je dat de jeugdwerkloosheid in de wereld een recordniveau bereikte, met 81 miljoen zijn ze.

Voor wie de bel luidt

Op 1 september is het weer zover. Voor jongeren moet het niet altijd even makkelijk zijn te beslissen wat ze gaan studeren. ‘Ga Latijn doen, zeggen veel ouders. Volgens Vacature de eerste stap om succesvol CEO te kunnen worden (de helft van de Belgische CEO’s studeerde Latijn). Ieder jaar starten 6000 schoolverlaters uit het ASO, na een mislukte stap richting hoger onderwijs, een moeizame zoektocht naar een job. Heel wat TSO richtingen daarentegen bieden een mooie opstap naar én de arbeidsmarkt én het Hoger Onderwijs.

Een academische bachelor zal wel beter zijn dan een professionele, niet ? De professionele bachelors kennen de beste uitstroomresultaten, zelfs masters moeten na 1 jaar afstuderen voor hen de duimen leggen. Academische bachelors zouden moeten voorbereiden op de arbeidsmarkt, maar doen dit onvoldoende. Enkel met de academische bachelor godsdienstwetenschappen raak je vlot aan een job, zo schrijft VDAB in haar laatste schoolverlaterstudie.

Kiezen mag geen verliezen worden

De lerende loopbaan op de arbeidsmarkt, waarover we het reeds eerder hadden, start eigenlijk al in de secundaire schoolloopbaan. Omdat op 14, 16 en 18j de uitdagingen die het leven aanbiedt anders zijn dan op 12, zou kiezen op 12 geen verliezen op 14 of later mogen inhouden. Deskundig advies vanwege de CLB op regelmatige basis moet dit helpen voorkomen. De CLB ‘loods’ zou na het secundair moeten kunnen vervangen door een ‘opleidingsloods’ die je doorheen het landschap van het hoger- en het volwassenenonderwijs gidst, je helpt bij de modulekeuzes in de bachelors en masters, je adviseert bij de aankoop van opleidingscheques en het aanvragen van BEV. Opleidingsloodsen en nadien loopbaanloodsen moeten je dan verder, met een POP, doorheen de arbeidsmarkt loodsen. Zo kan vermeden worden dat te veel (verkeerd) kiezen, verliezen wordt. Waarop wachten Minister Smet en Minister Muyters om samen zulk model uit te bouwen? Alle bouwstenen zijn voorhanden. Voer voor een Competentieagenda 2015?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten